2019. 4. 19. - Péntek, 02:42 - Névnapok: Emma
  • Nyelvek

Gyenesdiás Önkormányzatának hivatalos oldala

Vonyarcvashegy vasútállomás, Kitaibel kilátó, Cseri kapu, Berzsenyi kilátó, Büdöskútpuszta, Szent Miklós forrás

(Menetidő: 2 ó 17 p, távolság: 7 km, szintkülönbség: 272 m)

Vonyarcvashegy vasútállomás – Kitaibel-kilátó - Cseri kapu – Berzsenyi-kilátó – Büdöskútpuszta – Szent Miklós-forrás – Hegyes-tű - Nemesvita

Kiemelt jelentőségű túraútvonal!

A vasútállomásról kilépve, jobbra, K-i irányban indulunk el a vasútvonal mentén a Szentmihály-domb (tengerszint feletti magassága 134 m) irányába.
Itt érjük el a D-i irányban vezető kék O jelzést (0 ó 18 p), melyet követve 5 perc alatt elérkezünk a Szentmihály-domb lábánál feltörő kitűnő és igen bővizű, jól foglalt Mihály forráshoz. Itt töltsük meg kulacsunkat, mert több ivóvizet Büdöskútpuszáig nem találunk.
Erről a feketefenyővel benőtt dolomit börcről szép kilátásunk van a környező hegyekre, a Balatonra és annak somogyi partjára. A dombon álló, hangulatos, 1870-ben épült kis temetőkápolna. (A forrásig és vissza a menetidő külön 10 p).

A forráshoz tett kitérő után az előbb említet úton balra, É-i irányban haladunk a sok feltörő forrásvíztől nedves levegőn, a 71-es főútvonalig.
Erről É-i irányban haladunk, a felhagyott murvabánya felett jobbra bekanyarodunk és egyre feljebb haladunk a hegyoldalon, a szőlő és a legelő találkozási vonalán.

Zöld háromszög jelzést követve felérünk a Kitaibel-kilátóra. Innen gyönyörű panoráma tárul elénk.
Utunk a zöld jelzés mentén vonul be a hegységbe. Néhány száz méter után egy kiszélesedő tisztás mentén a Cseri kapu tárul elénk.
Ez a valamikori madármegfigyelő állomáshely, ma is nagyon szép színfoltja a hegység déli kapuzatainak.
Itt kulcsosház, padok, pihenőhely várja az erre látogató turistát.

Innen utunkat folytatva a Malacos-tetőn át jobbra nyiladékon érünk el a Berzsenyi-kilátóra vezető erdei útra. Kis pihenő fogad bennünket a kilátó tövében, amely a hosszú emelkedő után (és előtt) szusszanásnyi időt ad a túrázónak.
A Berzsenyi-kilátótól a sárga jelzésen haladunk tovább Büdöskút pusztáig.
(1 ó 59 p).
Büdöskút pusztáról észak felé haladva tovább a zöld jelzésen, először a Görbe-tető 437 m magas csúcsa mellett haladunk el, melynek során mellőzzük a Kutyasírokat.
Innen keletre a hegyoldalba leereszkedve, gyalogolva érkezünk a jó vizű Szent Miklós-forráshoz.
A Vállus közigazgatási területéhez tartozó még ma is intenzíven működő forrás egykoron egy nagy halastavat is táplált fenn a hegyen (Köves-tető) az 1700-as években, amikor még szerzetesek éltek itt.
A régi elhagyatott mészégető gödrök mellett található hajdani, Szent Miklósról címzett pálos kolostor és templom, vagyis Vállusszentmiklós, sajnos már alig látható és inkább kőrakásszerű romjai fedezhetők csupán fel itt-ott.
Még talán a legjobban kivehetők a háromoldalú apsissal záródó kis templom alapfalai. Ettől délre a kolostor helyét, már csak a kincskeresőktől és mészégetőktől szétdobált kövek és gödrök jelzik.
A halastó ill. tóka medervonala még egy kicsit követhető, de már igen feltöltődött, ami már kedvezőtlen volt a működő forrásnak és természetvédelmi problémákat is magával hozott.
A sűrű erdőből kivezető gyalogösvényről utunk éles jobbra kanyarodással a Eberi erdő gerincére jut.
Innen felmehetünk a Hegyestű 416 m magas csúcsára, mely utat 10 p kitérővel tehetünk meg.
Mára sajnos fenyőkkel benőtt, és így korlátozott kilátást nyújtó csúcs.
Ahogy gyalogolunk tovább, egyre jobban kitárul szemünk előtt a Tapolcai-medence csodálatosan szép bazalt kúpjaival.

Nemesvitáról elénk tárul a balatoni panoráma is, visszatekintve a Nagy- és Kis –hegyestű, valamint a Kő-orra gyönyörködtet.